Evde Kefir yapmak

Standard

Kefir,oldukça faydalı bakteri içeren bir içecek.Tadı da görünüşü de ayrana benziyor.Çok yaygın olmasa da son yıllarda kefir bir şekilde duyulmuştur ama belki alıp denememişizdir.Ben şahsen kefiri dışardan almak yerine evde mayalamayı tercih ediyorum.Böylece istediğim ekşilikte hazırlayabiliyorum.

Bu iş için öncelikle kefir mayası edinmeniz lazım.Ya bir tanıdığınızın mayasından bir miktar alacaksınız ya da aktarlardan temin edeceksiniz.Bu maya,pütür pütür yoğurt parçası kıvamında birşey.

kefir_taneleri

Kefir mayalamak için 3-5 parçacık bile kullanabilirsiniz ama o zaman 1 çay bardağı sütü ancak mayalarsınız.Eğer 1 tatlı kaşığı kadar mayanız varsa yarım lt kadar süte iyi geliyor.İyi bakar beslerseniz mayanız günbegün çoğalacak,1 yemek kaşığı maya ile 1 litre sütü mayalar hale gelirsiniz.

Kefir mayasını saklamak çok önemli.Yoksa ölür,aktifliğini kaybeder ve yeni kefirler yapamazsınız.Kefir mayasını ya cam ya da plastik kapta saklamalısınız.Metal kapağı bile olmamalı.Metal kaşık vs değdirmemelisiniz.Plastik kaşık kullanmalısınız.Kefir mayasını ben küçük bir plastik kapta saklıyorum.Üzerini örtecek kadar light süt veya normal sütü döküp kapağını kapatıyorum,bu şekilde buzdolabında aylarca yaşıyor.Kefir yapacağınız zaman plastik bir çay süzgecine döküp o fazla sütü akıtın üzerine de su döküp süt kalıntılarını tamamen atın ,geriye sadece tertemiz kefirleriniz kalsın.Uzun zaman kefir mayalamayacaksanız  ortalama haftada 1 kez kefirin sütünü değiştirin.Bu şekilde mayanız hem sürekli yaşar hem de ürer.Fazlalaşan mayanızı arkadaşlarınızla da paylaşmaya başlarsınız.(aktarlarda pek de ekonomik olmayan fiyatlara satıldığını duydum,hem de 3-5 parçaçık veriyorlar sadece).

İşte benim plastik kabım:

maya

Bu da henüz kullanmış olduğum plastik çay süzgeçim: (küçük delikli olması gerekli….)

süzgeç

Kefir mayanızın öldüğünü nasıl anlarsınız? Kabı açtığınızda kötü bir koku gelir.Mayayı yıkasanız da üzeri kahverengi olmuştur.Ya da süte kattığınızda bir türlü kefirleşmiyordur.

Hala kefiri nasıl yapacağınızı anlatmadım di mi:) Ama bu noktalara dikkat ettikten sonra işiniz çok kolay.Kefir mayasınız süzdünüz suyla yıkadınız,atın light sütünüzün içine….Dışarıda 1 gece veya 1 gündüz bekletiyorum 23-25 derece sıcaklıktaki mutfağımda…(Üstünü kapatmıyorsunuz .) Arada ucundan tadına bakıyorum.Ayran gibi bir tadı olmuşsa tamamdır diyip başka bir kaba süzüyorum.Daha ekşi severim derseniz,mayalanma süresini uzun tutun.

Yazın bu iş çok daha kolay.2 saatte mayalandığını bilirim.Mayalanma işi tamamdır dediğinizde,kefiri süzüyoruz ve geriye kalan kefir mayasını yine  temiz plastik kaba alıp üzerine süt koyup buzdolabına kaldırıyoruz.

Sonra ister kefiri doğrudan için isterseniz quark yapın….Quark için: https://benimdukandiyetim.wordpress.com/2013/04/08/quark/

kefir-1

Bir Cevap Yazın

